Je kunt het dak op: La notte di San Lorenzo

Je kunt het dak op: La notte di San Lorenzo

Gebroeders Taviani - Italië - 1982 - 107 minuten - taal: Italiaans - ondertiteling: Nederlands

Je kunt het dak op met… Rob Klinkenberg! Op donderdag 8 augustus presenteert Focus-bezoeker en dramaturg Rob Klinkenberg zijn favoriete film op het dak: La notte di San Lorenzo. 

‘Deze film speelt zich af in een wonderlijke nacht, een nacht die elk jaar terugkomt op 10 augustus, als de vallende sterren van de Perseïdenregen op hun hoogtepunt zijn. In Italië mag je dan, net als hier, een wens doen die vervuld wordt. De personages in de film hebben een heel speciale reden om een wens te doen. Zij zijn de dorpelingen van het fictieve dorp San Martino – hoewel de film grotendeels gebaseerd is op historische gebeurtenissen in het jaar 1944, toen de geallieerden bezig waren aan een opmars door de Italiaanse laars. De Duitse bezetter heeft de groep mannen, vrouwen en kinderen bijeengedreven in de kerk van hun dorp, ‘omdat ze daar veilig zijn’. De dorpelingen vertrouwen die toezegging niet en besluiten in de nacht van Sint Laurens, uit te breken en de velden in te trekken, op zoek naar de partizanen. In de nacht gebeuren onder de vallende sterren magische, maar ook gruwelijke, sensuele en wrede dingen, gezien door de ogen van een zes-jarig meisje. ‘s Ochtends vroeg worden de dorpelingen bevrijd.

Het lijkt mij heel mooi om deze film, die zich afspeelt onder de hemel, te zien onder de hemel boven Arnhem op een hopelijk zwoele avond.’

La notte di San Lorenzo is een lyrisch meesterwerk uit 1982 over een Toscaans dorp in de laatste dagen van de Tweede Wereldoorlog, vol donkere humor en surrealistische scènes. De film werd in 1982 bekroond met de Juryprijs in Cannes.

Een volwassen vrouw herinnert zich hoe ze als zes-jarige getuige was van het optrekken van de geallieerden en het terugtrekken van de fascisten op het platteland van Toscane en van de grote en kleine drama’s daaromheen. Het verhaal – hoe te overleven in oorlogstijd – wordt verteld door Concetta, die ook in werkelijkheid als zesjarige moest vluchten. Ze herinnert zich veel dood en lijden, maar die spookbeelden veranderen ook net zo makkelijk in surrealistische dromen, vol jeugdliefdes en helden geschilderd als Griekse krijgers.